Wat de perfecte elektrische fiets is, verschilt per persoon. Iedereen heeft andere wensen en eisen. Daarom is het goed om je eerst te oriënteren. Dit kan door antwoord te geven op de volgende vragen:
Als je de antwoorden combineert met ons advies dan vind je de elektrische fiets die perfect bij jou past! Benieuwd waar je op moet letten?
1. Motor van de elektrische fiets
De motor is het hart van een elektrische fiets. Jouw wensen, budget en rijgedrag bepalen welk type motor het beste bij je past.
1.1 Motorlocatie
De motor van een elektrische fiets kan op drie plekken in het fietsframe gemonteerd zijn. Elke motorpositie heeft zijn eigen voordelen.

- Een elektrische fiets met een robuuste voorwielmotor is vaak gunstig geprijsd. Daarnaast is onderhoud minimaal. De frame-instap (zie hoofdstuk 3) kan bij een elektrische fiets met voorwielmotor zo laag gemaakt worden als de fabrikant wil. Dit maakt het op- en afstappen een stuk makkelijker.
- Bij een elektrische fiets met middenmotor (bij de trapas) bevindt de motor zich dicht bij de grond. De fiets voelt voor dit lage zwaartepunt erg stabiel aan. Daarnaast voelt de aandrijving erg prettig, omdat de pedalen worden aangedreven in plaats van het wiel. De krachtsensor meet de kracht die je op de pedalen zet en past de ondersteuning daar op aan. Hoe zachter je trapt, hoe harder de middenmotor ondersteunt. Daarbij is het een groot voordeel dat een elektrische fiets met middenmotor, door de gewichtsverdeling, makkelijker te tillen is op bijvoorbeeld een fietsendrager. Ook bij de middenmotor is het onderhoud aan de fiets minimaal.
- De achterwielmotor geeft een zeer natuurlijke fietsbeleving. Dit komt doordat we bij een traditionele stadsfiets ook gewend zijn dat de aandrijving op het achterwiel wordt overgebracht. Daarnaast is het gewicht van een elektrische fiets met achterwielmotor vaak lager en stuurt een fiets met dit type motor strak en stabiel. Door meer versnellingsopties is een achterwielmotor een goede keuze als je de fiets vaak recreatief (in binnen- of heuvelachtig buitenland) wilt gebruiken.
1.2 Motorkracht
De kracht van de motor wordt ook wel trekkracht genoemd. Dit wordt aangegeven in newtonmeter (Nm). Als je je elektrische fiets hoofdzakelijk wilt gebruiken voor ritten in de stad dan is 40 Nm voldoende. Ben je van plan te fietsen in heuvel- of bergachtige gebieden? Dan past een elektrsiche fiets met minimaal 60 Nm beter bij je. Deze krachtige motor kost wel meer energie, dus denk goed na over de grootte van de accu (zie de volgende alinea).
2. Accu en actieradius van een elektrische fiets
Om te voorkomen dat je met een lege accu komt te staan, is het goed om na te denken over het gewenste actieradius en de grootte van de accu.
2.1 Actieradius
In bijna elke tekst over elektrische fietsen komt de term ‘actieradius’ terug, maar wat betekent dit nou eigenlijk? De actieradius van je elektrische fiets is de afstand die je met één volle accu kunt fietsen. Dit wordt onder andere bepaald door de accu (leeftijd, aantal wattuur), het weer (wind, buitentemperatuur), waar je fietst (heuvelachtig, type ondergrond) en het fietsgedrag van de berijder.
2.2 Grootte van de accu
Zoals je net hebt gelezen, heb je zelf niet altijd invloed op je actieradius. Denk dus goed na over het aantal wattuur (Wh) van jouw accu. Als je een duwtje in de rug wilt tijdens het doen van boodschappen dan is een 300Wh accu wellicht al voldoende. Wil je recreatief door de natuur fietsen dan is een accu met meer wattuur een betere optie. Vrijwel alle fietsfabrikanten laten je het wattuur van de accu kiezen bij de aankoop van de fiets. Houd er ook zeker rekening mee dat de capaciteit van een accu elk jaar wat afneemt.
3. Fietsframe bij een elektrische fiets
Naast de ondersteuning, zorgt ook een goedgekozen frame voor een prettige fietsrit. Ga dus niet zomaar af op een mooie framekleur en een framemaat die toevallig nog op voorraad is, maar denk na waar je de fiets voor wilt gebruiken en bereken de juiste framemaat.
3.1 Frame-instap
Diverse fietsmerken bieden hun elektrische fietsen aan met keuze uit lage instap (dit heette voorheen damesinstap), hoge instap en hereninstap. Bij een lage instap kan je makkelijk op- en afstappen. Elektrische fietsen met een hoge instap hebben een sportievere uitstraling. Het herenframe, met zijn dwars buis, was vroeger een must voor stabiliteit. Tegenwoordig zijn vrijwel alle lage en hoge frames stevig genoeg voor lichaamslengtes tot 1,95 meter en een gewicht tot 120 kilo.
3.2 Framegeometrie
Framegeometrie klinkt wellicht ingewikkeld, maar het heeft vooral te maken met de zithouding op de fiets. Bij een elektrische fiets voor de stad zit je bijvoorbeeld met een rechte rug, maar bij een elektrische fiets die vooral voor recreatieve fietsritten is bedoeld zit je voorovergebogen. Door deze voorovergebogen houding belast je je zitbotjes minder en hierdoor verklein je de kans op zadelpijn bij lange ritten. Wil je zeker weten dat je geen last krijgt van zadelpijn?
3.3 Framemaat
Je kan op twee manieren achter je framemaat komen. De eerste is een globale berekening gebaseerd op je lichaamslengte.
Lengte (cm) |
Framemaat (cm) |
150 - 160 |
49 |
155 - 170 |
51 |
160 - 175 |
53 |
175 - 185 |
57 |
185 - 195 |
61 |
195 - 210 |
65 |
Heb je lange benen en een kort torso dan kan deze simpele tabel onvoldoende zijn. Daarom is er een tweede methode. Met de formule 'binnenbeenlengte x 0,68. = framemaat' heb je zo de juiste framemaat berekend. Wil je er meer over weten? Kom dan gerust langs.
4. Ondersteuning van de elektrische fiets
4.1 Rijprogramma’s / ondersteuningsstanden
Een elektrische fiets heeft altijd meerdere rijprogramma's; van een zacht duwtje in de rug tot een programma waarbij de meeste mensen met 25 km/u van A naar B vliegen. In tegenstelling tot je fietsversnellingen, hoef je bij een rijprogramma niet terug te schakelen bij bijvoorbeeld een verkeerslicht. Wel is het belangrijk dat je in de gaten houdt dat je accu een stuk sneller leeg is bij een zwaardere ondersteuningsstand. Zorg dus dat de elektrische fiets die jij kiest, een stand heeft die bij jouw gebruik past.
4.2 Aantal versnellingen
De regel voor versnellingen op een elektrische fiets is hetzelfde als op een tradtitionele fiets: hoe verder je fiets, hoe fijner het is om een versnelling te kunnen kiezen die bij je niveau en/of de omgeving past. Dat gaat bij 8 versnellingen nou eenmaal een stuk gemakkelijker dan bij 3.
Wat bij een elektrische fiets extra belangrijk is, is het terugschakelen bij bijvoorbeeld een rood verkeerslicht. Waar het bij een traditionele fiets extra energie van je lichaam kost om (vanaf stilstand) in versnelling 5 weg te fietsen, kost dit bij een elektrische fiets extra motorkracht. Op deze manier gaat de accu onnodig snel leeg. Schakel dus netjes terug naar een lage versnelling als je weg wilt fietsen vanaf stilstand.